"Kicsi a bors, de erős." a közmondás szerint, és mennyire igaz ez az állítás! Különösen helytálló kijelentés ez, ha az álgabonákra gondolunk. Egy kis szemben számos élettani hatás szempontjából fontos vitamin és ásványi anyag található, így fogyasztásuk mindenképpen hasznos. Cikkünkben megismerkedhetsz a legtáplálóbb álgabonákkal, a quinoával, az amaránttal, a hajdinával és a kölessel.

Az álgabonák (más néven pszeudocereáliák) botanikailag nem tartoznak a gabonafélék családjába, azért említjük őket mégis a gabonafélékkel együtt, mert keményítőtartalmuk jelentős, magvaikat hántolva, őrölve használhatjuk fel.

 

 Kis méret, nagy belbecs

Quinoa

quinoa egy dél-amerikai álgabona, az inkák a magok anyjának tartották. Peruban és Bolíviában termesztik elsősorban, főleg a sziklásabb, szikesebb vidékeken. 180 centisre is megnő, levelei spenótra emlékeztetnek, a magokat a szár csúcsán hozza a növény. Magja kicsi, elefántcsont-színű, és a köleshez hasonló méretű gyöngyszemecske.

Quinoa

A quinoa az egyik legtáplálóbb álgabona, és hogy miért állítjuk ezt róla?

  • Vitaminbomba: B-, C-, valamint E-vitaminban gazdag,
  • ásványi anyagban bővelkedik (kalcium, magnézium, vas, cink),
  • magas a rost tartalma.

Felhasználása: köretnek, kásának, főételnek vagy desszertnek is. Elkészíthetsz belőle mindent, amit rizsből vagy kölesből készítenél.

 

Amaránt

Az amaránt a disznóparéjfélék családjába tartozó álgabona. A világ számos részén elterjedt, körülbelül 100 faj tartozik ide. Az amaránt kitűnő vas, magnézium és cink valamint egyéb mikroelem forrás. Nemcsak a gabonákat, de valamennyi fontos növényi táplálékunkat is figyelembe véve az amaránt vastartalma kiemelkedő mind mennyiségét, mind biológiai hasznosulását tekintve.

amarántAmaránt

Miért fogyassz amarántot?

  • Fehérjében gazdag,
  • szénhidráttartalma alacsonyabb, mint a hagyományos gabonaféléké,
  • kitűnő az ásványi anyag tartalma (vas, magnézium és cink),
  • biológiai hasznosulását tekintve az egyik legjobb kalcium forrást jelentő élelmiszer.

 

És ha ez még nem lenne elég...lizintartalma is jelentős ennek az álgabonának. És hogy mi is az a lizin? A lizin egy esszenciális aminosav, mely jótékony hatást gyakorol testünkre: segíti az izomszövetek  kialakulását, valamint azok regenerálódását, továbbá jótékonyan hat a csontjainkra is.

Mit készíts amarántból?

Köretként használva helyettesítheted a rizst, így tápanyagban és vitaminokban gazdagabb ételt varázsolhatsz az asztalra. Az amarántot puffasztva is megvásárolhatod, ebben az esetben tejbe, joghurtba, müzlibe tökéletes megoldás! Készíts alegriát! Az alegria egy tradícionális mexikói nassolnivaló, melynek alapja a megpirított amaránt, ezt melasszal, agavé sziruppal vagy mézzel összekeverve ínycsíklandó édességet kapuz. Ha szeretnéd egy kicsit feldobni, tehetsz még bele csokidarabokat is. Az alegria szó spanyolul boldogságot jelent, nem véletlenül kapta ezt a nevet ez a finomság. :)

Alegria: tradícionális mexikói finomság amarántból.

 

Hajdina

hajdina (más néven pohánka vagy tatárka) Közép-Ázsiából származó álgabona, melynek szintén sok-sok előnyös tulajdonsága van: többek között magas a rosttartalmuk, glikémiás indexe 55-60%, így cukorbetegeknek is remek választás! Ezen kívül még magas kalcium és magnézium tartalma, B-vitaminban is gazdag.

Hajdina

Mire használjuk a hajdinát?

  • Köretnek,
  • csírának,
  • kásának.

Hajdinalisztből pedig remek palacsinta készíthető.

 

Köles

Az álgabonák közül talán a köles a legismertebb, de még így is sokan nem ismerik. Miért jó, ha kölest fogyasztasz? Gombaölő hatása van, így candida diétába tökéletesen beilleszthető. Rengeteg ásványi anyagot tartalmaz a köles: kálciumot, magnéziumot, káliumot, ként, foszfort, cinket, vasat. Szilicium tartalma miatt ápolja a hajat, a bőrt, erősebbé teszi a fogakat és a körmöket.A köles szintén remek B-vitamin forrás.

 Köles

Mit készíts kölesből?

Rizs helyett tápláló köretként hasznosíthatjuk. Kölesből finom kásákat készíthetünk, de használhatjuk töltelékalapokhoz is. Ha tejérzékeny vagy/vegán életmódot folytatsz, de szereted a túrós termékeket, próbáld ki a vegán túrót!A vegán túró alapja a főtt köles. Moss át alaposan egy csészényi kölest, adj hozzá három bögrényi vizet. Nagyjából 15 perc főzés alatt készül el, ekkora szívja fel a lábosban lévő vizmennyiséget. Tökéletes megoldás palacsinta tölteléknek (ekkor érdemes vaníliás cukrot, BIO citromhéjat és citromlevet hozzáadni), vagy akár körözöttet is készíthetsz belőle!

 

BIO álgabonáinkat meg is vásárolhatod webáruházunkban! Amennyiben további érdekes cikkeket olvasnál, kattints ide, valamint kövess minket facebookon!

e-max.it: your social media marketing partner